Sjukt...

Ju mer jag lär mig om hund - på RIKTIGT - destå mer inser jag hur SJUKT vissa tänker hund. Eftersom jag framförallt umgås med utställningsfolk har jag flest exempel därifrån, är dock ganska säker på att det förekommer nästan lika mycket i andra hundsporter.
 
- Min hund har skadat sitt ben och har ett stort, djupt köttsår som är flera cm långt.
- Åh, stackars dig, då kommer du ju inte kunna ställa ut på jättelänge.
HALLÅ? Vem är det det är synd om???


- Hunden sträcker inte ordnetligt på huvudet när den springer
- Byt till strypkejda och ryck lite så vill den inte dra ner huvudet.
JA, eller LÄR den att gå ordentligt, varför inte klicka in rätta sättet att springa på? Vips så har man dessutom några minuters/timmars mental aktivering framför sig dessutom.



Hundar som blir SLAGNA/ryckta hårt i för att de inte springer helt perfekt i ringen (visst, jag vet vilken effekt lite små"ryck" i kopplet kan ha för att hunden ska titta upp/balansera upp sig i uppställningen, men då snackar vi en liten knyck med handleden, ungefär som man gör med tydgeln på en häst, och inte den minsta kraft i det hela). Och hur sjukt är det inte när man ser PUDLAR som borde vara så fruktansvärt vana vid att bli hanterade rygga undan när matte/husse försöker t.ex. ställa upp dem.

Era SJUKA, SJUKA människor som låter era vinnarskallar och rykten stå över era hundars välbefinnande. SKÄMS förfan! Och detta är sakr man ser på varenda utställning.



Kan dessutom tillägga att jag aldrig sett så många icke rastypiska hundar och dålig hundhållning (syftar dock inte på omvårdnadsbiten och aktiveringesbiten, för den har jag ju ingen aning om) som jag sett idag i Hilleröd. Folk kom in med sina små halvglna hundar i FLEXIKOPPEL. Och lät hundarna springa hur som helst fram och tillbaka till andra hundar.

Jag har heller aldrig hört så många början till bråk mellan hundar.

En vuxen hane gav sig på en 4 månaders valp, ett gäng bostonterriers rök ihop gång efter gång (flexikoppel på hela gänget).

Man lät sina hundar gå i fullängd på kopplet, trots att det var trångt i gångarna, och märkte inte ens att ens hund stog och hälsade på en helt främmande annan hund. Hundar kom loss och stack iväg utan att mattarna (det var främst mattar) märkte det. Folk skrattade åt att hundar började bråka.

Det kom in vita pudlar med stora brun.smutsiga områden på haserna. Friséer som var helt röda i mustachen. Storpudlar utan en enda muskel i bakbenen...

Tacka vet jag svenska utställningar, där man slipper ha främmande hundar nosandes i rumpan på sin egen, även om det såklart finns puckon även här. Men bland de danska utställarna var det snarare regel än undantag, iallafall i den hallen vi var.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0