Back on track!

Jag & Soya är tillbaka på elevboendet i Örkelljunga *jay*

Soya har mest bara sovit hela dagen.

Igår klockan 8 lämnade jag henne hos veterinären för kastrering.  Eller, jag lämnade inte då, hon fick en spruta med lugnande inköttad i låret o sen var jag kvar till det hade börjat verka ordentligt.

Sedan åkte jag och Bengt, som kom och hämtade mig utanför vetten. hem och lastade hela bilden med mina saker som skulle med till Örkelljunga och bar in allt på rummet. Medan vi var där ringde vetten och sa att allt gått bra med Soya, och att hon låg på uppvaket. De sa även att jag kunde ringa kl. 15 för att bestäma "hämt-tid".

Kvart i tre kunde jag inte hålla mig och ringde, och visst gick det bra att hämta så fort som möjligt då! Hon satt upp o tog ögonkontakt om någon pratade med henne.

Så jag ringde Bengt och sa att NU ska vi hämta Soya. Han var ute vid bilen, så vi var snabbt på väg.

Inne hos vetten betalade jag först, 5 700 kr (kastreringen + att hon fick tänderna rensade från tandsten & klorna klippta), sedan fick jag vänta en stund för att de skulle plocka ut kanylen o så. Soya var rätt groggy när hon kom ut, men hon försökte hoppa upp på mig o allt, så jag fick hålla ner henen i halsbandet, INTE bra o hoppa med nysydd mage!

Vi tog det försigtigt ut till närmsta gräsmatta så hon kunde kissa (hon hade itne varit ute sen jag lämnade henne, tur att jag gick hemifrån till kliniken så hon fick en ordentlig runda (45 minuter snabbt takt) då).

Sen lyfte jag försiktigt upp henne i baksätet och satt där med henne under vägen hem. När vi kom hem ville hon inte alls resa sig, hade nog ont. Jag fick lika lite med henne, så reste hon sig tillslut så jag kunde hjälpa henne ut ur bilen.

Hemma la jag mitt täcke på golvet på "mitten-våningen", i rummet där vi har TV så att Soya fick något mjukt att ligga på. På så sätt kunde jag sitta med henne hela dagen utan att det blev allt för tråkigt + att det är lätt att komma till ytterdörren för rastning (mitt rum ligger en våning upp, inte kul att behöva gå upp o ner för trappan hela tiden när man har ont i magen).

Hon var väldigt orolig hela eftermiddagen och kvällen, hon låg bara ett par minuter på samma ställe, kastade sig sedan upp, gick 2-3 snabba steg och kastade sig ner på golvet, troligen had hon väldans ont. Mat ville hon inte alls veta av trots att hon inte ätit på 1 dygn. Vatten drack hon gärna.

När det var dags att sova bäddade jag inne på killarnas rum, jag sov på en rese-sängs-madrass, inte så bekvämt, men bättre än att sova i en hög säng där Soya skulle hoppa upp o ner hela tiden.

Natten var fruktansvärd, blev inte mycket söämn för varken mig eller Soya. Hon kunde inte hitta något bra sätt att ligga på, och var uppe och gick omkring varannan minut ungefär. O när hon lagt sig till rätta vågade jag inte röra mig ifall det skulle störa henne. Problemet var ju då bara att hon bytta ställe och ställning att sova i precis hela tiden.

Framåt 2 lyckades jag iallafall somna lite, vaknade igen vid 5 av att Soya klev på mig i ett av sina "platsbyten".

Sedan vaknade jag igen vid 6 och var vaken till mamma kom ner och skulle göra sig iordning för jobbet. Jag tog även ut Soya i trädgården så hon kunde kissa.

Under förmiddagen blev det mest att sova/vila framför TVn. Under tidiga morgonen hade Soya fortfarande jobbigt att hitta något bra sätt att ligga, de sträckte nog i såret. Jag ringde Eva-Maria (djursjukvårdare där Soya går hos vetten i vanliga fall) och frågade om hon kanske behövde mer smärtstillande. Hon tyckte jag kunde avvakta eftersom hon både drack, och nu även kunde äta små mängder mat i taget.  

Framåt lunch kunde Soya sova längre stunder i sträck utan att bli orolig och vandra omkring. Då passade jag på att ta av "tampongen" som var sydd över såret. En del av tråden hade fastnat i huden, alla de ansdra var ganska lätta att dra ur, men denna satt ganska hårt. Jag fick ringa Eva-Maria igen och be om råd, visste inte hur hårt jag kunde dra och sånt (+ att jag kände mig typ svimfärdig, för det så ganska äckligt ut när jag drog i tråden och huden bara följde med!). Hon tyckte jag skulle försöka lite till, o om det inte gick kunde jag ringa så kudne hon hjälpa mig. Jag testade en ny teknik, att vrida lite på tråden medan jag drog och VIPS lossnade den. Dock fick jag lägga mig på golvet bredvid Soya ett tag för jag var helt snurrig i huvudet *hehe*.

Det var inte speciellt mycket som hade "läckt" ur såret, bra ju :)





Imorgon ska jag in till byn en stund för att handla lite grönsaker, det hade blivit för kallt i kylen natten mellan måndag & tisdag, Ingrid hade upptäckt detta och höjt tempen lite, men de flesta av mina grönsaker var redan förstörda :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0