Agility-rapport

NU ska jag försöka slänga ihop en liten rapport från lägret :)

Fedag:
Vi började med att ställa in alla våra saker i klubbstugan där vi skulle sova. Sedan hade instruktörerna en kort presentation av sig själva och vad som skulle hända under lägret. Sen gick vi en sväng med vovvarna i skogen.

På eftermiddagen hade vi ett långt teoripass, vilket avslutades med att planera en uppvärming för sin hund i 5 delar. Sedan fick vi gå utm och testa våra uppvärmningar, se om de fungerade och försöka komma ihåg utantill för att kunna använda på varje tävling sedan. Efter det gjorde vi samma sak med målgång, hur man skulle belöna för att hunden skulle tycka att det var värt arbetet att ta sig i mål. Sen fick vi testa alltihopa på en liten bana som bara bestog av 2 raksträckor. Det var flera hopphinder och en tullen, sedan en skarp sväng och en massa hopphinder in i "mål". Soya fnattade iväg första gången vi försökte, men omgång nr. 2 var hon SUPER!

På kvällen körde vi lite olika banor. Soya var toppen, lyssnade super och klarade banorna felfritt förutom en gång då jag glömde bort ett framförbyte, vilket gjorde att Soya blev helt förvirrad.

Vi gjorde även "egna banor". Vi fick en banskiss utan nummer, och fick hitta på bana själv. Min såg bra ut på papper, men "på riktigt" insåg jag att det var alldeles för "tight" för att min plan skulle fungera. Gick bra fram till 1 av de sista hindrena då jag vek av för tidigt efter ett hopphinder och sprang rakt in i Soya, hon var lika glad för det dock ;)


Lördag
Vi blev väckta kl. 07:30 (jag var dock redan vaken) och gick sedan ut på gemensam vovvepromenad kl 8. Efter det var det frukost, och Soya fick en dl mat bara, för jag ville ju itne riskera magomvridning under träningspasset sedan. Vi körde 3 olika stationer. 1 med handling, 1 med balanshinder o en med slalom. Soya var super. Jag lärde mig att jag måste ge henne VÄLDIGT mycket utrymme för att hon inte ska ta till vänster om första slaompinnen (jag måste vara typ 3 meter ifrån :P Lite överdrivet av Soya tycker jag).

På kvällen körde vi fler banor/kombinationer.


Söndag
Till söndagen hade vi själva fått bestämma inriktning på morgonens pass. Jag valde slalomträning för mig och Soya. Vi fick testa massa olika vinklar att komma in i slalom från samt att skicka i förväg efter en raksträcka. Inget jag kommer göra på tävling på länge, men ska verkligen träna på det.

På eftermiddagen körde vi en klass1-hoppbana. Vi fick först banvandra helt själva och köra banan en gång, med tidtagning. Efter alla hade kört gick instruktörerna igenom saker alla behövde tänka på för att förbättra tiden. Omgång 2 var Soya o jag 1 sekund snabbare! Detsamma gällde för alla som inte råkade "klanta till det" (typ glömma bana/skicka på fel hinder) omgång 2. Mitt andra lopp filmades även, och förhoppningsvis komemr Jennica att skicka det till mig snart, så jag kan lägga ut det på youtube :)



Minns inte riktigt allt vi gjorde, om jag kommer på nåt lägger jag till det här i efterhand!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0