Varför?

Varför har Soya fått dåliga höfter?

Varför mår Soya dåligt av att löpa?

Varför är den enda hundsport Soya verkligen ÄLSKAR, också den hon inte får/bör träna pga. höfterna?

Varför går det åt helvete precis hela jävla fucking tiden?



Nu har jag iallfall bestämt mig, efter bra samtal med C, att Soya ska kastreras efter det kommande löpet. Hon är påväg in i det, har ju varit svullen i typ en månad. Dock brukar det ta lång tid innan det börjar. Skulle inte fövåna mig ett jävla dugg om löpet är precis när vi ska iväg på agilitytävlingen, när allt annat går sååååå bra...  

Det kommer även bli så att när det gått precis lagom tid efter löpet (om det nu kommer igång typ ett par veckor framöver) har vi ganska precis börjat skolan igen. O det lär ju ta ganska lång tid innan Soya är i form för att röra ordentlig på sig igen efter det.

Hon mår verkligen inte bra av det, så det är nog det bästa som kan göras för henne. Hon blir fruktansvärt trött, redan innan löpet, men ännu mer under. Hon blir orolig. Har svårt att hantera möten med andra hundar, eller ja, tikar. Hon reagerar starkt på saker hon inte annars bryr sig om, blir extremt känslig/rädd för "konstiga" ljud/rörelser. Dessutom tar det hela fruktasvärt lång tid, eftersom hon är svullen o så lång innan det sätter igång, längre än normalt.

Men så är ju frågan, hur kommer SOYA förändras av en kastrering? Hon lär ju bli mer matfixerad, vilket ju är bra när man tränar. Men å andra sidan, tänk om hon tappar allt intresse för att träna, och blir jätteseg och inte alls intresserad, tappar suget?

Som det är idag kan jag träna lydnad/freestyle/andra trix högst varannan dag om jag vill ha lite glädje och energi i Soya. Agility skulle jag nog kunna träna i princip varje dag, där har det alltid varit full fart, även om det varit 2 pass samma dag någon gång. Men med det är det ju slut. Nu är det ju inte ens träning varje vecka, och när det är blir det väldigt kort.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0