Styrketräning för hund

På tisdag har vi prov i hundrehab-kursen. Det är om styrketräning, konditionsträning, pulsmätning osv.

Efter att nu ha läst igenom kapitlena i boken några gånger har jag kommit fram till att jag:

1: Måste skärpa till mig med Soyas uppvärmning innan träning och nervarvning efter.
2: Borde börja använda täcke på henne i pauserna nu när det är kallt.
3: Stretchingen, skärpning för h*lv*t*!
4: Borde göra upp en bättre planering för Soyas styrke-/konditionspass.


Dessutom läste jag en lite oroande sak. Det stog, att hundar som har lite trassel med höfterna (typ inte är tillräckligt rörliga eller så) oftast anstränger länden för att kompensera detta. Soya är varm i muskulaturen runt länden, vilket är tecken på överansträngning... No good!

Men hon verkar inte alls ha ont av sina C-höfter, hon hoppar och skuttar obehindrat, har de ont brukar de ju iallafall tveka lite i vissa rörelser, men inte Soya-doja!


Något annat, som inte är så kul, är att Soya kanske börjat få problem med att "hålla tätt". Det är ju så, att kastrerade tikar kan få problem med kissandet. Idag låg Soya och sov, mitt på dagen. Jag satt och kollade på TV. helt plötsligt kastar hon sig upp och springer in i badrummet, hukandes med svansen mellan benen. Där hon legat ser jag en kissfläck, inte så stor (för att vara Soya), men typ som en cd-skiva.

Vi hade varit på promenad för kanske 20 minuter sen, då hade hon kissat flera gånger.

Hon såg ut att skämmas något enormt, för hon stog där på tröskeln till badrummet och såg alldeles olycklig ut. Självklart gjorde jag ingen grej av det, utan torkade bara upp och pratade lite uppmuntrande med henne under tiden. Det tog ett tag innan hon villa lägga sig och somna om bredvid mig igen. Hon har dock aldrig fått skäll för att hon kissat inne (eller, vet ej säkert om någon annan i huset gjort det, men iaf inte av mig).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0