Rehabträning

Tjingeling!

Idag har kursen i hundrehab 100 poäng börjat. Eftersom det enda vi har so far är en pool kunde vi såklart inte börja simma idag (lixom, flytvästar, torkdukar, linor osv, är rätt bra att ha innan det slängs hundar i poolen). Skrållan fick dock ta ett invigningsvarv runt eftersom hon är van att simma.

Vi började dock med att repetera massagen vi lärde oss i 2an. Sedan gick vi promenad där vi även stannade och studerade hundarnas rörelser i trav & skritt (hastrång, baktrång, "vevande" framben osv).

Sedan var det lunch, och efter det kontrollerade Anna (läraren) att vi alla kom ihåg stretchingen hon gick igenom när vi gick i 2an).


Sedan på eftermiddagen hade vi samhällskunskap med "Dan the man". En riktigt bra lärare. Men fyfan vilken diskussion det blev idag. Vi pratade om ideologier, o så kom vi såklar då in på nazism o rasism osv. O så någonting om raser, att det inte fanns.

"Men, det finns ju bevis på att människan ÄR anatomiskt olika beronde på ursprung. Att människan kom från typ 4 olika apor eller vad det nu var. Precis som att hundraser kommer från flera olika varanter av varg". Var jag såklart tvungen att säga.

Då blev Dan alldeles till sig, så får man ju INTE säga.

"Jaha, menar du då att för att jag är en vit man har jag högre värde än en kines eller en etiopier?" - Dan

"Nej, det sa jag inte. Jag sa inte att olika människoraser har olika värde, bara att de faktiskt är anatomiskt olika, så även om man plockade av skinnet skulle man kunna se skillnad, typ på olika vinklar och grejjor i skelettet, eller vad det nu är dom tittar på" - jag

"Ja, men har vi då olika värde?" - Dan

"Men nej för i helvete!!! Jag sa ju precis att det inte ligger någon värdering i det. Det är bara ren fakta, vetenskap!!!" - Jag

"Så då tycker du alltså att jag är mer värd för att jag är en vit man" - Dan

*Ställer mig upp och hoppar och skriker av irritation en stund*

"NEJ NEJ NEJ! Men det är FORTFARANDE så att det inte ligger någon värdering i det! Men det finns kanske en anledning till att väldigt många kineser är jävligt mycket kortare än väldigt många etiopier. Det bara ÄR så, för att de har olika anlag. Hundar som har olika gener och därför ser olika ut kallas raser, inget negativt i det" - jag


"Ja, men djur och människor har inte samma värde" - Dan


*mental bitch-slap* - jag


"Ja tyvärr, det är Hitler & co som har förstört detta för er" - Dan



*Ritar ett hakkors på whiteboardtavlan* - Dan



"Ja, och det där är en symbol för SOLEN, FÖRST, sen kom Hitler o snodde den" - Jag



"Ja, men ändå har Hitler förstårt den, så den kan ju inte användas längre" - Dan



"So, det hade ju varit bättre om alla sket i att det var en negativ symbol o bara bestämde sig för att det var en symbol för solen, så hade inte Hitler fått så mycker credit hela jävla tiden" - Jag



Ja, Rebecca var med mig, BRA Rebecca, o sen va lektionen slut. Det var säkert 20 minuters diskussion för att få honom att fatta.. Det gick inte.. Oavsett vad vi sa så var det värderingar i det på olika sätt.

Aja, imorgon är det hund-dag, skoj skoj :)





Kommentarer
Postat av: Louise

Intressant dialog ni hade. Men hur kan man få det till att det var en värde diskussion, om det bara var detta som sas, att olika människor ser olika ut inuti och utanpå. Det har väl inte med varandra att göra?!? Värde - olika utseende...

2009-09-02 @ 08:46:00
Postat av: Louise

Intressant dialog ni hade. Men hur kan man få det till att det var en värde diskussion, om det bara var detta som sas, att olika människor ser olika ut inuti och utanpå. Det har väl inte med varandra att göra?!? Värde - olika utseende...

2009-09-02 @ 08:46:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0