Om helgen, å sådär

NU har vi återhämtat oss lite bättre efter helgen :)

Tänkte skriva lite kort om vad vi gorde och sådära!


Klockan kvart i 12 klev vi på tåget i fredags. Resan upp var jobbig, då vi hade en rabiat schäfer som satt ganska nära. Det började med att när de klev på tåget tappade matten kopplet, och hunden bara flög på Soya, som tur var stog jag emellan, så jag kunde snabbt sparka bort den med foten. Sedan satt den, under de 3 restimmarna upp, och gapade varje gång Soya rörde sig. Jag hngde Soyas filt över mina ben, så hon kunde gömma sig där under. Så slapp vi att schäfern såg henne så mycket, och hon blev heller inte lika orolig av att den höll på som den gjorde.


När vi tillslut kom fram till huvudstaden, promenerade vi till Bråvallagatan, och familjen Wilhke-Wikströms hem, där vi skulle bo under helgen. I den familjen, finns förutom fyra tvåbeningar även en fyrbening, Freddie, storpudeltik på 7 år.

Så, det första vi gjorde var att gå en sväng med vovvarna, för att de skulle få en liten uppfattning om varanda utomhus, på "neutral mark". Soya gjode massor av lekinviter, men Freddie var lite osäker, hon ville gärna ta kontakt, men visste inte riktigt hur och blev frustrerad. Soya hade även en hel del lagrad stress från tågresan trodde jag, så jag höll tillbaka henne lite mer än vanligt för att undvika bråk. När vi kom in i lägenheten fick Soya några foderkulor och en skål vatten, och sedan stängde jag in henne på rummet, för att hon skulle kunna koppla av utan att oroa sig för Freddie. Jag slängde i mig en smörgås och kollade buss- och tunnelbanetider. Strax efter 17 gick vi (jag och Soya) ner till S:t Eriksplan och hoppade på bussen mot Liljeholmen, och sedan ny buss vidare ut mot Hägersten där utbildningen skulle hållas.

Mellan 18-20 höll vi på första kvällen, vi gick igenom grunder, lite om regler m.m.

När vi kom "hem" igen var vi väldigt trötta. Freddie hade fortfarande lite svårt för Soya, hon morrade och var väldigt "på". Soya skötte sig exemplariskt och vek undan/stod stilla ör att låta Freddie nosa ordentligt. Kvällen spenderades famför TV:n, och vi gick och la oss rätt tidigt.

På lördagmorgonen ringde klockan lite i 7. Jag åt en snabb frukost, och gick sedan ner till S:t Eriksplan för att ta bussen igen. Denna gång var bussen sen, vilket gjorde att jag missade bussen jag skulle byta till, och jag var 30 minuter sen till utbildningen. Dagen flöt på bra, vi fick testa på massa inlärningar med våra egna hundar, gå igenom musik och programkoreografi. Soya skötte sig bra, och jag kunde ha henne lös när vi tränade, utan att hon försökte sticka iväg/hälsa på de andra hundarna. Innan vi åkte hem fick hon leka med James, en vit storpudelpojke tillhörande en av instruktörerna. Skojigt värre såg de ut, de kastade sig omkring, skällde, brottades och jagade varandra.

Denna kväll var hela familjen Wilhke-Wikström hemma till kvällsmaten. Vi pratade och hade jättetrevligt, hundarna sov snällt under bordet tillsammans.

På söndagen packade jag ihop alla mina saker och tog med mig till utbildningslokalen. Mitt tåg hade avgångstid två timmar efter utbildningens slut, så jag skulle ta buss och tunnelbana direkt till Centralen.

Denna dag gick vi igenom någa fler inlärningar, samt att vi gjorde en hel del gruppövningar. Vi gjorde ett regelprov, vilket man behövde minst 80% rätt på för att bli godkänd. Det klarade jag :) Vi fick även i grupp planera tre inlärningar ihop med ett speciellt föremål för främmande hundar - tre av instuktörernas hundar.

Min grupp fick en liten plastgran. De två inlärnngar vi bestämde oss för var att hunden skulle gå runt granan med glitter i munnen som att den "pyntade julganen". Den andra inlärningen var att hunden skulle hämta "presenter" under granen. Det gick bra, och med mera tid är jag säker på att båda hundarna hade klarat sina uppgifter helt :)

Sen blev vi tilldelade en inlärning vi skulle skriva ner steg för steg och påbörja. Vår uppgift var att hunden skulle välta granen på något sätt. Vi valde att den skulle göra det med ena framtassen. Det var jag som tränade in detta moment med hunden (vi fick ju ta varsin inlärning, då hundarna nog skulle bli lite förvirrade om alla tre kursdeltagare la sig i på en gång). Jag valde att shejpa fram det, vilket gick toppen då detta var en van shejpinghund. När tiden var slut kunde lilla Itchi utan problem putta med framtassen så granen välte (den var typ 50 cm hög bara, så ingen tror att det var en "normalstor" gran, haha det hade varit liiite att ta i ;).

På slutet gick vi igenom projektarbetet som skulle göras för att bli godkäns instruktör. Det gick ut på att alla skall ha en "projektkurs" där man utvärderar och skriver dagok m.m., och sedn skickar in till Emma och Frida som var "lärare" i utbildningen. Jag ska nog låna några skolkompisar med hundar till min projektkurs, det bör bli enklast så.

Klockan 17:29 hoppade vi på bussen mot Liljeholmen och bytte sedan till tunnelbanan mot Centralen. 19:10 lämnade tåget perrongen. Jag och Soya var helt slut, och somnade ganska direkt. Att sedan kliva av tåget i ett iskallt Göteborg, och vänta på spårvagn samt att gå alla trappor och backar upp från spårvagnsållplatsen var mindre kul. När vi väl var inne i lägenheten dröjde det inte måna sekunder förrän vi båda sov gott!

Har förresten en liten film på en av grejjorna Soya lärde sig i helgen - början till kullerbytta :) (obs: jag har inte armen under för att "putta runt" henne, det gör hon själv, den har jag bara där som stöd, för att hon skall våga)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0