Höör

Idag har jag & Soya varit å tävlat agility på Höör Brukshundklubb.

Vi var på plats strax efter kl 7. Jag gick och startanmälde först, och sedan gick jag och hittade en plats för mitt lilla tält och min packning.

Lite i 8 var det dags för banvandring för hoppklassen. Jag hade en ganska klar plan över hur jag skulle gå tillväga, men hade ett par ställen jag inte var riktigt säker på om det skulle funka, när jag gick ut.

Jag hade startnummer 58 i klassen, så jag hade gott om tid på mig att värma upp Soya. Jag gick ut på ett fält och lät henne springa av sig. Såg till att hon kissat och bajsat, och gick sedan tillbaka till tältet och pausade e stund. Ca 10 hundar innan mig gick jag till inroparen och anmälde att jag var där, samt gjorde lite freestyleövningar med Soya, för att jobba lite på fokus och kontakt.

Dags för mig och Soya att starta. Gick in på banan, bad henne göra lite olika freestyletrick. Kopplade loss henne, satta henne i starten. Gick ifrån henne.

"KÖR!"

Soya körde igång, och jag sprang allt jag hade. Efter 5:e hindret halkade hon till när hon svängde. Jag kom av mig lite, lyckades få henne lver rätt hinder iallafall, hamnade för långt efter på raksträckan som följde, så jag han inte göra ett planerat framförbyte. Det funkade dock ändå. Körde vidare utan problem, fram till slalom, 3:e sista hindret. Soya tar det utan problem fram till någon av de sista portarna. Hoppar ur. Jag kallar tillbaka och tar om från där vi missar oh skickar henne fram på de två sista hopphindrena.

Vi är i mål, med 5 fel, och tiden 33:88. Lyckan var total!

En 22:a plats av ca 80 starter kunde jag läsa då dagen var slut.


Agilityklassen gick bra den med, dock disk på 3:e hindret - fel ingång i en böjd tunnel. Körde klart banan efter det, utan större problem - bäst av allt - inte ett pudelfnatt på något av loppen!!!

Jag var dock rätt orolig innan agilityloppet. Hon blev sådär övertaggad och okoncentrerad. När det var 5 hundar kvar, sprang vi till vår plats, och in i det lilla tältet, för att Soya skulle kunna slippa alla skällande hundar och nervösa människor. Hon fick coola ner, och jag lyckades plocka ner henne tillräckligt i varv för att vi skulle kunna ta oss igenom banan.


Nu är det läggdags. Jag och Soya är lika slut båda två.

Bilden är från hopploppet, Ingrid är fotograf.

Filmer finns på båda loppen, det kommer såfort jag orkar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0